Czytelnia

mgr Grzegorz Zawadzki

tel. 886 406 146
Umów się online

Skutki odwodnienia wysiłkowego

Długi i intensywny trening może przyczyniać się zarówno do spadku ogólnej zawartości wody w organizmie, jak też prowadzić do niebezpiecznych jej przemieszczeń między wnętrzem komórek, a ich otoczeniem.

Wydzielany przez skórę pot powstaje z płynu zajmującego przestrzeń zewnątrzkomórkową, w konsekwencji czego objętość tego płynu zmniejsza się i wzrasta ciśnienie osmotyczne. W celu wyrównania stężeń, cześć wody znajdującej się w komórkach przedostaje się na zewnątrz, w tym do osocza krwi. W konsekwencji tych przesunięć dochodzi do odwodnienia wewnątrzkomórkowego i powstania charakterystycznych objawów jak wzmożone uczucie pragnienia, suchość jamy ustnej, upośledzone wydzielane śliny, zaczerwienienie skóry, rozdrażnienie, zaburzenia koordynacji ruchów oraz ogólne osłabienie. Ponieważ w okresie przedłużającego się wysiłku może dojść do poważnego odwodnienia komórek, część osocza przenika do przestrzeni wewnątrzkomórkowych, aby zrekompensować straty. W wyniku tego dochodzi do zmniejszenia jego objętości, wzrostu lepkości krwi oraz pogorszenia transportu tlenu i ciepła, co z kolei może stanowić znaczne obciążenie dla serca i całego układu krwionośnego. Jednym z najgroźniejszych skutków odwodnienia organizmu jest zaburzona termoregulacja, która może prowadzić do udaru cieplnego.

W efekcie narastającego zagrożenia spowodowanego znacznym odwodnieniem, organizm próbuje także zatrzymać niezbędną ilość wody, poprzez zmniejszenie objętości wydalanego moczu. Proces ten nadzorowany jest głównie przez hormon antydiuretyczny – wazopresyne (ADH) produkowany w tylnym płacie przysadki mózgowej. Wzrost stężenia płynów zewnątrzkomórkowych powoduje pobudzenie osmoreceptorów podwzgórza i zwiększenie wydzielania ADH, który nasila resorpcję wody w kanalikach nerkowych i jej powrót do osocza. W konsekwencji nerki wytwarzają małe ilości zagęszczonego moczu, co w przypadku osób obciążonych znacznym wysiłkiem fizycznym może okazać się bardzo niebezpieczne. W czasie intensywnego treningu w organizmie dochodzi do nagromadzenia znacznej ilości toksycznych produktów przemiany materii, które mogą spowodować zatrucie organizmu. Na skutek przepływu przez nerki silnie zgęszczonego moczu może dochodzić do rozwoju kamicy nerkowej oraz groźnych powikłań w układzie moczowym. Prawidłowe nawodnienie organizmu jest więc niezbędne dla utrzymania odpowiedniego stężenia moczu oraz szybkiego wydalania szkodliwych substancji na zewnątrz.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Napoje sportowe

Wrze 11, 2014 Woda i sole mineralne

Wyróżniamy dwa zasadnicze rodzaje napojów sportowych: napoje, którym zasadniczym celem jest nawadnianie organizmu (napoje hipotoniczne i izotoniczne) napoje, którym zasadniczym celem jest uzupełnianie energii (napoje ...

czytaj więcej

Sprawdzanie nawodnienia

Wrze 11, 2014 Woda i sole mineralne

Niedopuszczalne jest, aby sportowiec przystępował do wysiłku w stanie częściowego lub silnego odwodnienia. Najprostszym wskaźnikiem stopnia nawodnienia organizmu jest kolor moczu, którego barwa powinna mieć ...

czytaj więcej
POKAŻ