Czytelnia

mgr Grzegorz Zawadzki

tel. 886 406 146
Umów się online

Witamina C

Obok witaminy E, zaliczana jest do kluczowych antyoksydantów chroniących ustrój przed szkodliwymi następstwami działania reaktywnych form tlenu.

W ostatnich latach pojawiło się wiele doniesień na temat roli witaminy C w profilaktyce chorób układu krążenia i nowotworów, wspomaganiu systemu odpornościowego, w leczeniu zaćmy, bezpłodności czy chronicznych schorzeń układu oddechowego. W większości przypadków związane jest to przede wszystkim z rolą antyoksydacyjną witaminy C.

Zapewnienie odpowiedniej podaży witaminy C jest szczególnie ważne w przypadku intensywnie trenujących sportowców. Kwas askorbinowy aktywnie wspomaga obciążony organizm w procesie neutralizacji wolnych rodników, hamuje uszkodzenia lipidów błon komórkowych, utlenianie hemoglobiny, bierze udział w detoksykacji substancji zanieczyszczających powietrze, neutralizuje niebezpieczne cząstki chemiczne wzbudzane przez system odpornościowy. Pomimo że zalecenia odnośnie dawek witaminy C u sportowców są dość rozbieżne, nie ma wątpliwości, że podaż tego składnika przy dużym obciążeniu fizycznym powinna być zwiększona. Jak podają źródła, zalecana podaż tej witaminy u sportowców powinna wahać się na poziomie 300-500mg.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Czym są suplementy?

Pod pojęciem suplementu, bądź środka wspomagającego wysiłek sportowy kryją się specjalne składniki lub substancje, których stosowanie przyczynia się do zwiększenia zdolności wysiłkowych.

czytaj więcej

Kwas alfa-liponowy

Jest związkiem naturalnie występującym w organizmie roślin, zwierząt i ludzi. Wraz z witaminą C i E, odgrywa ważną rolę w procesie neutralizacji wolnych rodników.

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ